מגזין אלקטרוני לסופ"ש
פינות קבועות
אסטרולוגיה
הרכילות הכי חמה
מתכון לסוף השבוע
המשחקיה
האתגר

הבריחה מהמחבוש  
הקליפה

חובי סטאר  
מה בין סאונה למקווה?
רב אורתודוקסי והומוסקסואל, תיאולוגיה יהודית-קווירית ויהדות שפותחת את שעריה לאהבה חד-מינית ולארוטיקה במקווה. עידו הרטוגזון בשיחה עם שני תיאולוגים שמוכיחים כי היהדות היא דת קווירית ואלוהי היהדות הוא אל אוהב
אפשר לשלב יהדות וקוויריות. (אתר ``לפניך ברעדה``)
אפשר לשלב יהדות וקוויריות. (אתר ``לפניך ברעדה``)


"30% מהנוער ההומוסקסואלי בקהילות יהודיות מנסים להתאבד עד גיל 16" כותב ג'יי מיכאלסון, מייסד ארגון "נהירים" ליהודים הומוסקסואלים, לסבים, ביסקסואלים וטראנסקסואלים. "דמיינו לעצמכם שנולדתם לחברה דתית שבה הציות לאל הוא הערך העיקרי, ואז בדיוק כשהגעתם לגיל הבר מצווה, גיליתם שאינכם יכולים לציית לו, שבגלל הצורה בה נוצרתם אלוהים שונא אתכם."

נגד תפיסה זו של היהדות מנסה מיכאלסון להלחם בפעילותו הרבגונית כהוגה, מארגן כנסים, ומייסד הסלון לתיאולוגיה קווירית. צירוף המילים "תיאולוגיה קווירית יהודית" נשמע עדיין לרבים כמו אוקסימרון. אלא שבשנים האחרונות החלו הגבולות החדים בין יהדות לתיאוריה קווירית להטשטש, כפי שניתן ללמוד מאסופת המאמרים “Queer Theory and the Jewish Question”. בספר החדש נרתמים שלל הוגים נחשבים ולא דווקא יהודים לעשות את הקישור הזה שבין היהדות לאחרות מינית. בין הכותבים נמנים גם ג'ודית באלר, איב סדג'וויק ופרופ' דניאל בויארין מאוניברסטית ברקלי בקליפורניה, האדם שבספריו על הומוסקסואליות בתלמוד ובמחשבה היהודית, תרם רבות ליצירת השיח ההומוסקסואלי-יהודי העכשווי.

גם מיכאלסון רואה בחיבור בין קוויריות ליהדות חיבור טבעי בהחלט."אני אפילו לא צריך לעשות קוויריזציה ליהדות" הוא אומר "כי היא כל כך קווירית מצד עצמה. צריך רק לפתוח את העיניים ולשים לב. לפני כמה שבועות הייתי בשילוב של מקווה וסאונה במאה שערים שהיה קווירי ואירוטי כמו מועדון סקס. לפני כן הייתי בל"ג בעומר וראיתי שני גברים רוקדים אחד עם השני בצורה אירוטית. והאנשים האלה אפילו לא מכירים את ברברה סטרייסנד והארווי מילק".


אלוהים נמצא גם בטקסטים של גופנו וליבנו


ג'יי מיכאלסון
בפגישות הסלון לתיאולוגיה קווירית, אותו מוביל מיכאלסון, מנסים המשתתפים ליצור תיאולוגיה שתהיה שונה מהתיאולוגיה היהודית הקלאסית. לקווירים, טוען מיכאלסון, יש מערכת יחסים שונה ומובחנת עם אלוהים, התורה ועם ישראל. תוך קריאה בטקסטים, אבל גם "בטקסטים של גופנו וליבנו", מחפשים המשתתפים בסלון זרמים נחבאים של מחשבה קווירית ומשחקי מגדר בקאנון היהודי הקלאסי, בניסיון ליצור מודעות ורוחניות יהודית חדשה.

בחיבורו של מיכאלסון "13 העיקרים של הקוויריזציה של התיאולוגיה היהודית", מעין קריצה לי"ג העיקרים של הרמב"ם, אפשר לאתר חילופי דברים בין העולם התיאולוגי לבין התרבות ההומוסקסואלית. עולם הקליפות מתואר כ"הארון", ואלוהים כ"אנדרוגינוס קווירי שמסתתר בארון של העולם". קוויריות, טוען מיכאלסון, היא לא סתם הומוסקסואליות, אלא הקיום בצוותא של זהויות רבות ומשתנות המתנגדות לקטלוגיזציה. למעשה, זו גרסה מחודשת לתורת שלילת התארים של הרמב"ם.

מה מוסיפה החוויה הקווירית לתפיסה של היהדות?
"חווית האאוטסיידריות. לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. האנשים הנאיביים והמסוכנים ביותר הם אלו שחושבים שהערכים שלהם הם חלק מסדר קבוע ומוחלט של הטבע. דווקא המין השלישי, זה שמאפשר את המעבר בין הגבולות המסורתיים של גברי ונשי, הוא זה שמעניק אופן חדש לחלוטין של גישה לאלוהי. האינדיאנים ראו בהומוסקסואלים נביאים, בעלי שתי רוחות, כי מה שבין הדברים הוא הקדוש.”

כשהוא נשאל על האפשרות לקלוט מיניות הומוסקסואלית בתוך היהדות, הוא אומר שלדעתו כל חוויה מינית הטרוסקסואלית או הומוסקסואלית יכולה להיות באופן פוטנציאלי קדושה או טמאה. מה שקובע הוא לא האנאטומיה אלא היחס. "אין ספק שהיהדות מגנה הרבה צורות מעניינות של סקסואליות רוחנית", הוא אומר. "אני הכרתי קדשים מודרנים, יצאנים קדושים שתפקידם להשתמש במיניות על מנת להוביל אחרים למודעות קדושה. נכון, המסורת שלנו בהחלט גינתה מנהגים כאלו. אני נלחם בגינוי, בגלל שחוויתי את הארוטיקה כפתח למודעות גבוהה יותר. אני חושב שהמיניות מכילה בחובה חוכמה גדולה, אבל יש גם סכנות רבות שמגיעות בנתיב המיניות הקדושה. המרכזית שבהן היא הטעות הפגאנית: להפריד דבר אחד, נניח המיניות, ולקרוא לו אלוהים, תוך כדי התעלמות מהשאר."


"יהדות היא עוד אצבע שמצביעה על הירח"

פעילות מינית מובילה למודעות גבוהה יותר של הקדושה?
"כמובן שזה לא קורה בכל יחסי מין. אבל כאשר האדם באמת שקוע במגע עם אהבתו, כשזה הדבר היחיד שקיים בעבורו והוא מרגיש את חיותו בצורה מלאה, אז הוא מקיים את מצוות ה"היה שם" שהיא בעצם הפירוש לדיברה הראשונה "אני השם אלוקיך". "אני השם", מצווה להכיר את השם בעולם. אם אתה באמת מבין את זה, אולי לא צריך את השאר. ולכן המדרש מספר שישראל שמעו רק את האלף הראשונה. תאמין לי, אחרי שחווית אורגזמה כלל-גופנית של דקות ארוכות, אתה באמת שם. זה כמו מדיטציה של כמה ימים."

טוב ויפה, אבל מה בעצם כל כך יהודי כאן? זה קוויריות או יהדות?
"יהדות היא עוד אצבע שמצביע על הירח" מיכאלסון מזכיר את משל הזן המפורסם. "יכולה להיות גם תיאולוגיה קווירית מוסלמית, אבל אני לא אכתוב אותה כי אני יהודי בנשמתי. אם הייתי במצב של דבקות מוחלטת, אולי לא היה משנה לי אם אני יהודי, מורמוני או סיקי. אבל אני לא, ורוב האנשים כמוני זקוקים לדרך שתאפשר להם לעשות אינטגרציה של האחד לתוך החיים. אינטגרציה בצורת הרצוא ושוב, לרוץ לכיוון האחד העליון ולרוץ חזרה מהאחד אל הריבוי. בשבילי היהדות היא הדרך בשני הכיוונים. היא מעניקה מסגרת למסע הרוחני שלי והופכת אותו לחלק מחיי היום יום. בשביל אחרים יהדות היא קהילה וחיים חברתיים. אין צורך לעזוב את היהדות, במיוחד משום שהיא קווירית כל כך בזכות עצמה."


הרב גרינברג הופך את אלוהים לנוכח בעולמו


בניגוד למיכאלסון שאומר "בואו לא נחכה לאישור מהסטרייטים, אלא נחפש את הזווית שלנו על העולם", הרב סטיבן גרינברג, שכונה כבר הרב האורתודוקסי ההומוסקסואל הראשון, הוא דוגמה למי שחושב שדווקא ההשתלבות בממסד האורתודקסי, ולא ההתנתקות ממנו, היא שחשובה לעולם ההומוסקסואלי-אורתודוקסי כיום.

הרב גרינברג שחיי בניו-יורק בקהילה אורתודוקסית-מודרנית הבין שהוא הומו בגיל צעיר. בזמן לימודיו בישראל פנה לרב אלישיב, מנהיג העולם הליטאי ושאל אותו "אני נמשך לגברים ולנשים, מה עלי לעשות?", הרב אלישיב השיב לו "יש לך כוח כפול של אהבה. השתמש בו בזהירות." מאז מנסה גרינברג לגשר בעבודתו בין העולם האורתודוקסי לעולם ההומוסקסואלי. בין השאר השתתף בסרט "לפניך ברעדה" על יהודים אורתודוקסים הומוסקסואלים. לאחרונה פרסם את הספר Wrestling with God & Men: Homosexuality in the jewish tradition, שם הוא עוסק בפירוש מחדש של ההומוסקסואליות ביהדות דרך סיפורם של דוד ויונתן, סיפור סדום וגם הפסוק המקראי מויקרא יח', כב' "ואת זכר לא תשכב משכבי אישה תועבה הוא", שנחשב כפסוק שעליו מסתמך האיסור על משכב זכר ביהדות.

"אני לא בטוח אם תיאולוגיה קווירית, או בכלל תיאולוגיה חדשה נחוצה" אומר גרינברג "לדעתי מה שאנחנו צריכים זו תיאולוגיה אנושית שמתחשבת באנשים. היהדות מחייבת אותנו להפוך את אלוהים לנוכח בעולמנו זה, ולפי דעתי זה מה שאנחנו עושים כשאנחנו לוקחים אנשים שנמחקו והוגלו מאיתנו, ומחזירים אותם להיות חלק מבית ישראל."


ההומוסקסואליות היא אחד הצבעים על כן הציור של האל

איך אפשר להגיע לפיוס הלכתי בסוגיה הזו?
"ראש ישיבת פ"ת, הרב שרלו, אמר שאם אפשר להראות שהומוסקסואלים נוצרים כך, וזו אינה סוג של בחירה התנהגותית, אז הבעיה היא לא בהומוסקסואלים אלא ברבנים. הפיוס מגיע כשהומוסקסואליות לא נתפסת כבחירה סוטה אלא כאלמנט של הבריאה, אחד הצבעים על כן הציור של האל. כש- 7% מהאנושות אוהבים משהו, ולא מזיקים לאף אחד אלא מביאים אהבה לעולם, אז קשה להגיד שלהלכה לא צריכה להיות תשובה לכך. כלומר, אם מנסחים את השאלה להלכה כך: עם מי צריך לקיים יחסים, אדם מאותו מין או אדם ממין אחר, ההלכה תגרוס: אדם ממין אחר. אבל אם שואלים, האם ההלכה צריכה להטיל סנקציות על 7% מהאוכלוסיה ולהדיח אותם לבדידות ובושה, אני מאמין שלהלכה תהיה דרך אחרת. לא טוב היות האדם לבדו."

במסגרת הספר החדש שלו, מציע הרב גרינברג פירוש חדש ומהפכני לפסוק המקראי "ואת זכר לא תשכב משכבי אישה תועבה הוא". על פי הפירוש שלו, הפסוק אוסר על הפיכת המין והחדירה לסוג של השפלה כלפי גברים וגם כלפי נשים. אבל גרינברג לא בטוח שדווקא הדרך הזו צריכה להיות הדרך לפיוס בין היהדות להומוסקסואליות. "אני בעצם אומר: לא אכפת לי איזו דרך. אבל מצאו דרך לדאוג לכך שהתורה לא תהפוך לכלי לדיכוי. רבנים יכולים להשתמש בפסוקי התורה ולהפוך אותם לכלים לדיכוי, אבל השאלה אם אנחנו באמת חושבים שכך התורה צריכה להתנהל."

יש אנשים שיאמרו, שזו התורה, קובץ חוקים...
"אם יש אנשים רוצים לחשוב שאלוהים הוא קונטרול פריק, שיבושם להם, אבל אז אנחנו מוצאים עצמנו עם תורה של "סתום את הפה ותעשה מה שאני אומר." התורה אינה ביטוי של השליטה של האל, אלא של אהבתו. בסיפור תנורו של עכנאי, אלוהים אומר ליהודים: תחליטו אתם מה החוק ואני אקבל אותו. אלוהים לא מעוניין כל כך בתוצאה אלא בעניין שלנו במשמעות ובתוכן של מה שאנחנו עושים, זו המשמעות של 'נצחוני בני' שאומר אלוהים בסיום הסיפור, לאחר שהחכמים בוחרים מדעתם בדרך אחרת מזו שהורה להם. התורה היא קריאה להתעוררות בתפיסה. לוינס אומר שכל חוק והלכה עוסקים במשמעות אנושית ולא בכניעה לתביעה בלתי-רציונלית. לא תמיד אנחנו מבינים את כוונת התורה, אבל כוונת התורה בוודאי אינה 'עשה ושתוק'. אלוהים שמח כשבני ישראל אמרו "נעשה ונשמע", משום שהוסיפו את ה'נשמע'. אנחנו רוצים להבין, ואלוהים רוצה שנבין, שלא סתם נעשה."


גם התלמוד בנוי כולו על מחלוקת


מה אתה אומר לאנשים שחושבים שרב אורתודוקס-הומוסקסואל זה אוקסימרון?
"לאנשים הללו יש הבנות צרות מאוד של מושג האורתודוקס ומושג ההומוסקסואל. אפשר גם להגיד, איך יש פמיניסטיות אורתודוקסיות, והנה יש. אנשים מזהים את האורתודוקסיה עם חד-גוניות והתלמוד הוא כולו על מחלוקת. אנשים מזהים את האורתודוקסיה עם נוקשות, אבל החסידים והנביאים קראו תיגר על סדרים קודמים. בגלל שהאורתודוקסים היום כל כך חזקים, שוכחים שיש עולם שלם של אורתודוקסים לא קונופורמיסטים. הרמב"ם והבעש"ט היו כאלה. משה ואברהם היו מנהיגים מהפכנים."

בארה"ב יש לרעיונות הללו פתיחות גדולה יותר מבישראל?
"זה משתנה. צריך לזכור שבארה"ב רוב היהודים הם ליברלים ורפורמים, ורק 7% הם אורתודוקסים. יש יתרון לחולשה האורתודוכסית בארה"ב כי היא מאלצת את האורתודוכסיה להתגמש. לחרדים בישראל יש הרבה כוח ולכן אין להם צורך שיבינו אותם בנושא הזה, ואין להם צורך לעשות פשרות. לעומת זאת, מערכת החינוך הדתית בישראל היא ממלכתית, ולכן היא חייבת לתת מענה גם לנושא ההומוסקסואלי, ומשום כך הופתענו לקבל ממערכת החינוך הממלכתית דתית פניות להקרנות של הסרט 'לפניך ברעדה'."

אתה רואה פוטנציאל לשינוי?
"אנשים אורתודוקסים צעירים ומחויבים להלכה תופסים את הנושא הזה באופן שונה מאנשים מבוגרים. לא מזמן הוזמנתי לבית כנסת בלידס אנגליה בשביל לדבר על הספר החדש. הרב מבית הכנסת השני בעיר התרגז, פרסם מאמר נגד הביקור המתוכנן שלי ובסופו של דבר גם התפטר במחאה. גם אני לא דברתי בבית הכנסת, אבל חברי בית הכנסת שילדיהם הומואים שכרו מקום. בסופו של דבר דיברתי שם בפני 100 מחברי הקהילה."


לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות.
1. זה סילוף של היהדות האמיתיתד13:36 14/10/2004
טוען נתונים..
2. טוב לשמועמ.י.00:43 15/10/2004
טוען נתונים..
3. ד. היקריובל י.02:50 07/06/2006
טוען נתונים..
4. הוכחה פשוטהעמי, סטודנט00:15 05/07/2006
טוען נתונים..